Hogyan vegyen használt autót?

Ha az ügyeket saját kezűleg, szeműleg intézzük, bizony fel kell vértezni testünket, lelkünket, szellemünket. Sorozatunk végén kiképzetten nézhet szembe autónepperekkel, kilométeróra hamisítókkal és ügyeskedőkkel. Ebben igyekszünk segíteni.

Ha az ügyeket saját kezűleg, szeműleg intézzük, bizony fel kell vértezni testünket, lelkünket, szellemünket. Sorozatunk végén kiképzetten nézhet szembe autónepperekkel, kilométeróra hamisítókkal és ügyeskedőkkel. Ebben igyekszünk segíteni.

Mivel a használtautó-vásárlás komoly dolog, jelentős pénzről van szó, ezért mi is komolyan vesszük azt. A következő részekben részletesen leírjuk mire érdemes odafigyelni és mit kell feltétlenül ellenőrizni a papíroktól a karosszérián át a motorig, az elektronikáig.

 

 

 

Használt vagy Új?

 

Ésszerű döntés, ha középszerű új helyett valaki 2-3 éves prémium autót néz ki magának, az esetek többségében ugyanis ebben az időszakban a legjelentősebb az ebbe a kategóriába tartozó modellek értékvesztése. Ügyes és racionális gazdasági döntés, tehát ha egy újszerű, két-hároméves autót választunk, ezzel a lépéssel a prémium szegmensben könnyedén 40 százalékos megtakarítást is elérhetünk. Vásárlásnál nem árt azonban fokozottan odafigyelni az autók előéletére, a leellenőrizhető tulajdonosi- és szervizháttér sok kellemetlenségtől megkímélheti a laikus érdeklődőt.
Természetesen az új autó előnyeit nem vitatjuk, aki megengedheti magának, és hosszú távra gondolkodik, az mindenképpen válasszon újat.

 

 

Magyarországi kontra külföldi autó?

 

Sokan megégették már magukat a külföldről behozott autókkal, és csalódtak az autók állapota és legfőképp a futásteljesítménye tekintetében. Tény és való, hogy a külföldi autók olcsóbbnak tűnhetnek a magyar társaiknál, de eredetüket tekintve kevésbé megbízhatóak. Mindenki hallott már a kilométeróra visszatekerésekről, amit még ma is sokan alkalmaznak, annak ellenére, hogy a törvény már komoly szankciókkal bünteti az elkövetőt. Ha reálisan szemléljük a világot, akkor be kell látnunk, hogy azzal az autóval, aminek olcsó az ára, és kicsi a kilométere valami nem stimmel (hacsak nem komoly anyagi okok miatt akar megszabadulni autójától valaki). De, a minőséget és a ténylegesen kis kilométeróra állást meg kell fizetni. Ezzel persze nem azt akarjuk mondani, hogy a külföldi autó mind visszatekert, rossz műszaki állapotú jármű, de jobban utána kell járni az előéletének, és, ha nem látnak róla semmit a szakszervizben az is legyen gyanús. Ami biztos, hogy a kis kilométeres autókért külföldön is magas árat kérnek, hiszen az külföldön is pont olyan érték, mint nálunk, sőt!
A magyarországi autóknál ezzel szemben könnyebben utánajárhatunk az autó múltjának, hiszen ki lehet deríteni egy rendszám és alvázszám tudatában, hogy hol helyezték forgalomba, hogyan szervizelték, és akár még a volt tulajdonosáról is megtudhatunk néhány dolgot. A kilométerfutást is könnyebben utánkövethetjük, hiszen minden adásvételnél már rögzíteni kell a szerződésen az aktuális óraállást is, így még nagyobb biztonságban lehet az új tulajdonos.
Mindezek tudatában persze nekünk kell eldöntenünk, hogy számunkra melyik tényező a legfontosabb, és az alapján kiválasztani az új járművünket.

 

 

Szakszervizbe kell vinni vagy helyben vizsgálni?

 

Akár kereskedésből, akár magányszemélytől vásárolunk, van néhány jó tanács, amelyet minden esetben érdemes megfogadni. Ha van lehetőségünk vigyünk magunkkal egy megbízható autószerelőt, aki ért is a munkájához, és nem csak a jövőbeni javítási munkák reményében vizsgálja át nekünk a kiszemelt autót és mond „szakvéleményt”, akár még némi csúszópénz reményében is. Ha reálisabb képet szeretnénk kapni jövőbeli autónkról, akkor érdemes szakszervizben átvizsgáltatni egy állapotfelmérés keretében. Egy márkaszervizben átvizsgált autóról átfogó képet kaphatunk, hivatalos állapotlappal és még az előéletébe is betekintést nyerhetünk. Az állapotfelmérés elvégzésének díja a legtöbb helyen 10-15 000 forint között mozog, nem érdemes tehát ezt a lépést kihagyni egy sokmilliós vételnél.

 

 

Ha vannak hibák, de szeretnénk megvenni a használt autót, mit tegyünk?

 

Amennyiben az átvizsgálás során találtunk hibákat, mindenképpen járjunk utána a lehetséges költségeknek, azt azonban tudnunk kell, hogy egy szakszervizben új, eredeti alkatrész árakon és két-háromszoros munkadíjakon dolgoznak, mint egy normál szervizben. Utángyártott és bontott alkatrészekből fél-harmad áron meg lehet oldani a hibák javítását. Természetesen e kalkuláció után nekünk kell eldönteni, hogy megéri e így is megvásárolnunk a gépjárművet. Azzal azonban tisztában kell lennünk, hogy használt autót vásárolunk, nem újat, így bármikor előjöhetnek akár rejtett hibák is, amik a vásárlás pillanatában, még nem jelentkeztek. Mindenkinek azt tanácsoljuk, hogy egy használt autó vásárlása esetén mindig tartalékoljon a lehetséges meghibásodásokra is. Természetesen egy jó szervizháttérrel/szervizkönyvvel rendelkező, leinformálható, fiatal (1-5 éves) magyarországi autónál kevesebb az esély a meghibásodásokra, de gépekről beszélünk, amiken bizony rendszeresen kell bizonyos alkatrészeket az elavulásból és a használatból fakadóan is cserélni. Sajnos már nem arra törekszenek a gyártók, hogy az ember „örök” életére használja autóit, hanem hogy minél hamarabb visszatérjen hozzájuk egy szervizre vagy egy új vásárlásra. Így ha el akarjuk kerülni a jövőbeni pénzügyi kellemetlenségeket, akkor mindenképpen pénztárcánkhoz mérten vásároljunk. (Nálunk van lehetőség műszaki meghibásodásra szóló garanciabiztosításra, amellyel bebiztosíthatjuk magunkat a jövőbeni problémák elkerülése végett. A részletekről a Garancia menüben olvashat)

 

 

Mit vehetünk észre magunk szerelő nélkül?

 

Ajánlott alaposan körüljárni a kiszemelt négykerekűt, nem kell ahhoz autószerelői végzettség, hogy néhány egyszerű, de adott esetben költséges hibát, kopásból eredő cserét észrevegyünk. Figyeljük meg alaposan a lámpák, a lökhárító és a motorházfedél illesztési vonalait – a hézagoknak egyenletesnek kell lenniük, a jelentős eltérések koccanásra, törésre engednek következtetni. Nyissuk ki a motorháztetőt, ellenőrizzük a karosszériaelemeket tartó csavarfejeket, melyeket a gyárban szintén lefújtak, javítás, elem leszerelés esetén itt biztosra vehető, hogy lepattogzott a festék. De, ha a javítás szakszerűen lett elvégezve, esetleg még a szakszerviz a szervizkönyvébe is bejegyezte, akkor nem kell különösképpen aggódnunk. A szakszervizek általában új alkatrészekkel dolgoznak, és náluk több lépcsős minőség-ellenőrzés is működik. Érdemes még a gumik kopottságát és állapotát is megvizsgálni. A féloldalasan kopott futófelületi mintázat rossz futómű beállításra utalhat, a kicsi barázdamélységből adódó garnitúraváltás pedig jelentős kiadást is jelenthet.

 

 

A "titkos" jelek...

 

Nézzük meg a kormány, a váltógomb és a pedálok kopottságát, árulkodó lehet a kiült vezetőülés, a kifényesedett könyöklő vagy oldalajtókárpit is. Örök szabály, hogy bármennyire is fiatal, jó állapotú az autó, sose vegyük meg próbakör nélkül! Szintén nem szakképzettség kérdése, hogy megfigyeljük a jármű egyenes futását haladás és fékezés közben, hallunk-e a futómű felől érkező búgást, a kormányműből származó recsegést, ropogást.

 

 

Szervizkönyv van-e?

 

Vezetett szervizkönyvvel, állapotfelmérő lappal a zsebünkben - és némi odafigyeléssel- korrekt állapotú autót kaphatunk. A Magyarországon folyamatosan vezetett, szervizkönyv alapján tisztán láthatjuk, hogy milyen járművel állunk szemben, még mielőtt az időnket pazarolnánk a kipróbálására. Nagy előny, ha a szervizkönyv magyar, és így könnyedén tudunk tájékozódni az autó pontos szervizmúltjáról. A külföldi autóknál kiemelten fontos utánajárnunk a szervizkönyv bejegyzéseknek, mivel 10-ből 9 esetben sajnos nem valósak az adatok. Érdemes azonban a magyar szervizkönyv bejegyzéseit is az adott márkaszervizben lekérdeznünk, mert volt már példa rá, hogy sose látták az autót az adott szervizben. Kérjük el az eladótól az autó rendszámát és alvázszámát, és kérdezzük le telefonon egy márkaszervizben. Sokaknak túl drágák a szakszerviz árai, ezért független- vagy magánszervizekbe viszik szervizeltetni autóikat. Ha ezeket is hitelt érdemlően le tudjuk informálni, akkor ugyanolyan biztosak lehetünk a jármű előéletében, mint egy márkaszerviz esetén.  Azonban a körültekintő kiválasztás sem zárja ki a később jelentkező nem várt hibákat, de jelentősen csökkenti azok előfordulási esélyét.

 

 

Forma és design

 

Ízlésről kár lenne részletesen beszélnünk, hiszen mindenkinek más és más tetszik. Néhány dolgot azonban mégis kiemelnénk, hátha segít a választásban.
A nálunk legnépszerűbb formák a következők: ferde hátú, szedán, kombi, egyterű.
Családok számára a csapott hátú autók 250-350 liter közötti csomagtere gyakran fog szűkösnek bizonyulni. Az osztottan dönthető hátsó ülések sokszor tehetnek jó szolgálatot. Ha nem utazunk rendszeresen hosszabb utakra vagy megpakolva, akkor egy kombi felesleges lehet. A valamivel magasabb fogyasztás, és a zörgésekre való hajlam sem elhanyagolható tényezők. Az utastér nagysága is fontos szempont. Ha egyedül vagy ketten használjuk az autót, ez fel sem tűnik. De ha rendszeresen utazunk többen is, vagy idővel növekedni fog a család, akkor a hátsó lábtér kritikus lehet. Aki azt gondolja, hogy egy kisbabának kis hely is elég, a biztonság kedvéért próbáljon meg betenni egy gyerekülést hátra, esetleg kicsit megdönteni is. Kettőnél több gyerek esetén feltétlen próbáljunk ki egy egyterűt is. Nálunk még mindig nem lett igazán népszerű ez a kategória, pedig az építésből eredő praktikum valóságos áldás. A hátsó sorba gond nélkül be lehet tenni három gyerekülést. Számtalan tároló, és variálható belső tér is segíti az utasokat. A műszerfal és a kezelőszervek ergonómiája jelentősen meghatározza a gépkocsi használhatóságát és a vezetési élményt. Mennyire áttekinthetőek a műszerek, a kezelőszervek kézre állnak? Milyen műszerfal háttérvilágítása? Egy erős kék vagy vörös fény zavaró, idegesítő lehet a sötétben. Milyen a beltérben használt anyagok minősége? Persze ez felszereltség függő, és évjáratonként is változhat, de azért érdemes megismerni a lehetőségeket. A kemény műanyagok amellett, hogy csökkentik a komfortérzetet, általában könnyebben is karcolódnak. Ne felejtsük el, hogy az autó külsejét a szomszédok látják többet, míg a belsőt mi fogjuk használni nap, mint nap.

 

Benzines vagy dízel?

 

Az elmúlt években a két üzemanyag ára nagyjából azonos szinten mozog, így különösen aktuális a kérdés, hogy milyen motorral válasszunk autót. Az új autó áraknál jelentős ár különbségek tapasztalhatóak a dízel és a benzines motorok között. Pár év elteltével azonban ezek a különbségek minimálisra csökkennek, így egy használtautó vásárlásnál már kevésbé megterhelő dízel üzemű autót választanunk. Egy dízel autó körülbelül fele annyit fogyaszt benzines társainál, de az alkatrész árai magasabban mozognak. Természetesen mindenkinek megvan a maga véleménye mindkét motorról, és a mi vásárlóinknál már általában eldöntött tény, hogy melyiket választják, de összességében elmondható, hogy aki rövid utakra használja autóját, annak a benzines célszerűbb, aki pedig hosszú távokra, annak a dízel a megfelelő.

 

 

Teljesítmény, fogyasztás

 

A kinézett modell gyorsulása, nyomatéka, rugalmassága megfelel a vezetési stílusunknak? Milyen motorokkal gyártották? Mekkora a fogyasztása? Városban vagy országúton lesz leginkább használva az autó (benzin vs. dízel)?
Egy kisebb motor alacsony fogyasztással megfelelő városi használatra, de országúton, előzéseknél gyengének bizonyulhat. Hányan utazunk általában? Egy 60-70 LE-s autó elég lehet két személynek, de telepakolva vagy hegyvidéken klímahasználattal már gyakran szembesülhetünk a korlátokkal. Meglepő, de tény, hogy ugyanaz az autó egy nagyobb motorral sem feltétlenül fogyaszt többet, sőt, a gyakorlatban akár takarékosabb is lehet: egy kisebb motor ugyanazt a kasztnit mozgatva gyakrabban dolgozik az optimális terhelése felett. A nagyobb, nyomatékosabb motorok mellé sok esetben hosszabb áttételezésű váltót szerelnek. Ugyancsak a nagyobb motor mellett szól, hogy sok gyár a motortól függően választja meg az autók fékrendszerét vagy más passzív biztonsági felszereltségét.

 

 

Külső szemle utáni kérdések

 

Ha az autót megfelelőnek találtuk, akkor a következőket kérdezzük meg az eladótól:

 

•    Ön a tulajdonos? Ha igen, mióta?
•    Magyarországi e az autó, ill. Magyarországon lett először forgalomba helyezve?
•    Szervizkönyve van az autónak? Vezetve van végig, vagy csak részben? Szakszervizben vagy egyéb szervizben lett szervizelve?
•    Mikor volt utoljára /hány km-nél/ szak/szervizben, és mi lett rajta megcsináltatva?
•    Megvan a törzskönyve az autónak? (ez magánszemélyeknél fontos, ott mindenképpen meg kell, hogy legyen. Autókereskedőknél saját tulajdon esetén az okmányiroda passziválja, és a tulajdonosváltásnál az új tulaj nevére állatja majd ki újból)
•    Hitel van/volt az autón? Az opció törölve lett az okmányirodában? Kifizette az illetéket?
•    Összes gyári kulcs megvan e?
•    Volt valamilyen sérülése az autónak?



Minden olyan dologra kérdezzünk rá, amiben bizonytalanok vagyunk, és ha konkrétumok helyett mesedélutánt kapunk, akkor valószínűleg jók a feltételezéseink. A kérdések után figyeljünk jól oda a válaszokra, ne csak a következő kérdés járjon a fejünkben. Ne vallassuk az eladót, hanem beszélgessünk. Egy oldott légkörben mindkét fél előnyösebb helyzetbe kerülhet, és ezáltal jobb üzletet is köthetnek.